Zgubienie dowodu osobistego – co trzeba zrobić?

30.10.2020 |
Udostępnij:

Zgubienie dowodu osobistego wiąże się z koniecznością zastrzeżenia dowodu, a następnie wyrobienia nowego. Utratę dowodu można zgłosić osobiście w urzędzie gminy lub przez internet. Jeżeli do zgubienia dowodu osobistego doszło za granicą, sprawę należy pilnie zgłosić do konsulatu. Można to zrobić osobiście, listownie, a nawet faksem. W przeciwnym razie ktoś może wykorzystać dowód do popełnienia przestępstwa, na przykład wyłudzenia kredytu.

[dowod

Gdy nie jesteś pewny, czy Twój dokument się zgubił, czy tylko nie pamiętasz, gdzie go zostawiłeś, wystarczy, że dokonasz procedury zawieszenia dokumentu.

Kiedy zawiesić e-dowód?

Może się okazać, że Twój dowód się znajdzie. W tej sytuacji skorzystaj z usługi czasowego zawieszenia dowodu. Gdy dokument tożsamości się odnajdzie, będziesz mógł wycofać zgłoszenie. Jest to możliwe tylko w przypadku nowych e-dowodów, czyli dowodów z warstwą elektroniczną, wydanych po 4 marca 2019 roku. Ważność dowodu można zawiesić na okres 14 dni kalendarzowych. Jeżeli po tym czasie, nie cofniesz odwieszenia, dowód zostanie unieważniony. Zgłoszenia zawieszenia można złożyć na rządowej stronie https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zawieszenie-lub-cofnij-zawieszenie-swojego-e-dowodu

Gdzie zastrzec dowód osobisty?

Aby nikt niepowołany nie mógł używać twojego dowodu osobistego, musisz go zastrzec. Dotyczy to zarówno e-dowodu, jak i dowodu wydanego przed 4 marca 2019 roku. Można to zrobić on-line, osobiście w urzędzie gminy lub w konsulacie, jeśli dowód został zgubiony za granicą.

Gdzie należy zgłosić zgubienie dowodu osobistego?

Niezależnie, czy składasz wniosek o unieważnienie dowodu on-line czy osobiście, usługa jest bezpłatna i działa natychmiastowo. Pamiętaj, aby po unieważnieniu dokumentu tożsamości, złożyć wniosek o nowy dowód.

Przez internet

Aby dokonać zgłoszenia zgubienia dowodu osobistego przez internet, musisz posiadać profil zaufany, który ma na celu potwierdzenie tożsamości. Jeżeli jeszcze go nie posiadasz, możesz go założyć w dowolnej chwili, również on-line. Dokument zostanie unieważniony od razu, gdy tylko zgłosisz jego utratę, niezależnie od tego, czy jest noc, weekend, czy święto. Po zgłoszeniu w skrzynce ePUAP znajdziesz zaświadczenie o utracie dowodu, które jest ważne maksymalnie 2 miesiące.

Aby dokonać zastrzeżenia Twojego dokumentu tożsamości, postępuj według instrukcji:

  • Kliknij WYŚLIJ ZGŁOSZENIE na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod
  • [dowod
  • Zaloguj się profilem zaufanym
  • Wybierz opcję utraty dowodu
  • Kliknij przycisk Unieważnij dowód
  • Zostaniesz przekierowany do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl
  • Potwierdź unieważnienie dokumentu kodem, który otrzymasz w SMS
  • Status Twojego dokumentu zmieni się w Rejestrze Dowodów Osobistych
  • W skrzynce na ePUAP znajdziesz zaświadczenie o zgłoszeniu utraty dowodu osobistego

W urzędzie gminy

Zgubienie dowodu osobistego można zgłosić w dowolnym urzędzie gminy. Aby dokonać zgłoszenia, należy postępować według instrukcji:

  • Wydrukuj i wypełnij formularz zgłoszenia utraty dowodu osobistego. Jeżeli nie możesz go wydrukować, poproś o formularz w urzędzie gminy
  • Przygotuj inny dokument tożsamości, na przykład paszport albo prawo jazdy
  • Udaj się do dowolnego urzędu gminy i złóż formularz
  • Otrzymasz zaświadczenie o zgłoszeniu utraty dowodu osobistego

Za granicą

Jeżeli do zgubienia dowodu osobistego doszło za granicą, należy bezzwłocznie poinformować o tym konsulat. Można to zrobić osobiście, listownie lub faksem. Dowód osobisty zostanie unieważniony najszybciej, jak to możliwe. Jak unieważnić dowód za granicą?

  • Wydrukuj i wypełnij formularz zgłoszenia utraty dowodu osobistego. Jeżeli nie możesz go wydrukować, poproś o niego w konsulacie
  • Przygotuj inny dokument tożsamości, na przykład paszport albo prawo jazdy (o ile zgłaszasz zgubienie dowodu osobistego osobiście)
  • Udaj się do konsulatu i złóż formularz lub wyślij go listownie bądź faksem
  • Jeżeli składasz wniosek listownie lub faksem - zaznacz w formularzu, że chcesz dostać zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu
  • Otrzymasz zaświadczenie o zgłoszeniu utraty dowodu osobistego

Jak zastrzec zgubienie dowodu osobistego w banku?

Zgubiony dowód osobisty należy zgłosić również w banku. Jeżeli niepowołana osoba będzie miała do niego dostęp, może dojść na przykład do wyłudzenia kredytów lub pożyczek. Polskie banki oraz inne firmy, które weryfikują tożsamość klientów, są objęte systemem „Dokumenty Zastrzeżone”. Jeżeli w systemie dokonasz zastrzeżenia dowodu osobistego, nikt nie będzie już mógł powołać się na Twój dowód. Jak to zrobić?

  • Zgłoś się najlepiej do swojego banku lub innego, jeśli wizyta w Twoim nie jest możliwa
  • Zastrzeżenia możesz dokonać również telefonicznie, dzwoniąc pod numer +48 828 828 828
  • Pracownik banku dokona zastrzeżenia dowodu w systemie „Dokumentów Zastrzeżonych”
  • Informacja automatycznie trafi do wszystkich instytucji uczestniczących w systemie

Czy zgubienie dowodu osobistego zgłosić policji?

Zgłoszenie zgubienia dowodu osobistego należy zgłosić policji tylko w przypadku, gdy podczas jego utraty doszło do przestępstwa, na przykład w sytuacji kradzieży portfela lub włamania. Jeżeli z Twojej winy doszło do zgubienia dokumentu, nie ma potrzeby zgłaszania tego faktu organom ścigania. Jeżeli zgłosisz policji utratę dowodu osobistego, nie musisz już zgłaszać tego w urzędzie gminy. Dowód zostanie automatycznie unieważniony w dniu zgłoszenia sprawy na policję. Jednocześnie należy zastrzec dowód w bankowym systemie „Dokumentów Zastrzeżonych”.

Czym grozi zgubienie dowodu osobistego?

Utrata dowodu osobistego może mieć przykre skutki. Ktoś może go wykorzystać do zaciągnięcia pożyczek, kredytów albo innych przestępstw. Znane są przypadki dokonywania wyłudzeń poprzez zakupy na raty. Biorąc pod uwagę, że banki każdego roku odnotowują kilka tysięcy prób wyłudzenia pieniędzy na zgubiony dowód osobisty, ze zgłoszeniem nie ma co czekać!