Ładowanie baterii w samochodzie zajmie 20 minut 

10.02.2023

2023-02-10T11:03:00.000Z//2023.02.10

|
Udostępnij:

Ładowanie auta elektrycznego to często dyskutowany temat, gdyż to właśnie od niego w dużej mierze zależy funkcjonalność auta. Wraz z rozwojem technologii czas ładowania samochodów elektrycznych regularnie się skraca. Obecnie testowana jest technologia pozwalająca naładować samochód nawet w 20 minut!

ładowanie samochodu elektrycznego

Czym są baterie litowo-jonowe ze stałym elektrolitem?

Baterie litowo-jonowe ze stałym elektronikiem to stosunkowo nowoczesna koncepcja w branży motoryzacyjnej, choć sama jest rozwijana od wielu lat. Głównym potentatem takich baterii są firmy japońskie takie jak np. Toyota czy Panasonic które wspierane przez rząd są na czele wyścigu o baterie do samochodu elektrycznego nowej generacji.

Baterie tego typu wykorzystują najczęściej zamiast płynnego elektrolitu, materiały ceramiczne lub zaawansowane technologicznie polimery stałe. Mówiąc o takich materiałach, musimy podkreślić, że występują w różnych typach, odmianach i rodzajach. Są one już produkowane w małych wersjach, lecz bateria do samochodu elektrycznego wymaga dużo dłuższego procesu badawczego oraz wdrożeniowego. Baterie litowo-jonowe ze stałym elektrolitem do samochodów elektrycznych są przedmiotem badań wielu marek i firm na całym świecie. Najlepiej świadczy o tym fakt, że marki te masowo zgłaszają już patenty dotyczące takich konstrukcji, liczone w setkach i tysiącach. Prym wiedzie Toyota. Ładowanie samochodu elektrycznego wyposażonego w baterie litowo-jonowe ze stałym elektrolitem będzie zatem walką patentową i technologiczną pomiędzy różnymi markami samochodowymi.

Czy ładowanie samochodu elektrycznego w 20 minut jest możliwe?

Odpowiedź na pytanie, czy ładowanie samochodu elektrycznego jest możliwe w 20 minut, jest jak najbardziej twierdząca. Przede wszystkim dzieje się tak ze względu na postęp technologiczny. Bateria do samochodu elektrycznego która będzie kilka razy wydajniejsza od obecnych, umożliwi naładowanie auta w ciągu kilkunastu minut. Dodatkowym powodem dla którego tak szybkie ładowanie może być możliwe, są również coraz szerzej dostępne szybkie ładowarki — również regularnie zwiększające swoją moc. Czas ładowania samochodu elektrycznego jest zatem niezwykle elastyczną kwestią i może zmniejszyć się nawet kilkukrotnie do 15 - 20 minut.

Warto również podkreślić, że ładowanie samochodu elektrycznego w 20 minut nie jest żadną fikcją ani planem, a realnie wykorzystywaną możliwością. Wiodący producenci samochodowi posiadają już prototypy aut, gdzie bateria do samochodu elektrycznego ładuje się właśnie w takim czasie. Konstrukcje te istnieją i są realnie używane, a jedyny problem dotyczy ich przetestowania, a także wprowadzenia do masowej produkcji. Czas ładowania samochodu elektrycznego jest zatem obecnie bardzo krótki i nie jest już to tylko futurystyczną wizją.

Czas ładowania samochodu elektrycznego, będzie różnił się również w zależności od konkretnego typu baterii nowej technologii, a także technologii danego pojazdu, czynników zewnętrznych czy poziomu eksploatacji baterii.

Jakie są zalety baterii ze stałym elektrolitem?

Ładowanie samochodu elektrycznego z bateriami z elektrolitem stałym mają wiele zalet. Przede wszystkim posiadają one większą gęstość, czyli lepsze upakowanie materiału magazynującego elektryczność. Dzięki temu w mniejszej objętości a co za tym idzie wadze, są w stanie przechować większą ilość energii niż w bateriach używanych obecnie. Bateria do samochodu elektrycznego tego typu jest również wydajniejsza. Dzieje się tak za sprawą szybszego ładowania które jak wspomnieliśmy powyżej, może trwać nawet kilkanaście minut. Czas ładowania samochodu elektrycznego znacząco zatem się skraca i w konkretnym czasie można przejeżdżać autem dłuższą odległość, nie musząc ładować go tak często i długo.

Mówiąc o bateriach litowo-jonowych ze stałym elektrolitem, ładowanie samochodów elektrycznego będzie bezpieczniejsze, gdyż konstrukcje takie są dużo stabilniejsze od aktualnych baterii dostępnych na rynku. Lepiej znoszą też niskie i wysokie temperatury, z którymi samochody bez wątpienia mają do czynienia w różnych zakątkach świata. Konstrukcje te nie będą zatem aż tak narażone na usterki i awarie jak obecna bateria do samochodu elektrycznego.

Kiedy trafią na rynek?

Baterie litowo-jonowe ze stałym elektrolitem które będą stosowane w samochodach elektrycznych, według różnych prognoz mogą trafić na rynek w połowie dekady. Marka Toyota zadeklarowała w przeszłości, że w 2025 roku powinniśmy mieć już do czynienia z masowo produkowanymi samochodami elektrycznymi które będą posiadały właśnie takie ogniwa. Ładowanie samochodu elektrycznego jest priorytetem dla producentów, a więc z pewnością trafią one na rynek przy pierwszej możliwej okazji. Baterie do samochodu elektrycznego tego typu nie są jeszcze dziś szeroko wykorzystywane ze względu na wysokie koszty prac badawczych, a także ich produkowania. Jednakże wraz z rozbudową infrastruktury fabryk oraz procesów tworzenia, cena ta powinna znacząco spaść. W przyszłości zatem baterie litowo-jonowe ze stałym elektrolitem będą porównywalne cenowo z aktualnie wykorzystywanymi bateriami do samochodów elektrycznych i będą mogły być używane w konstrukcjach jeżdżących po ulicach. Póki co czekamy na polskie innowacje, a jedną nich ma być: Polski samochód elektryczny już w 2024 roku.

Przeczytaj także:

Przeglądając listę nagrodzonych podczas tegorocznej Gali Bestsellerów Empiku, można sprawdzić, którzy twórcy i artyści byli najbardziej popularni w 2022 roku.

09.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Wiemy jak troszczyć się o swoje bezpieczeństwo wśród ludzi, ale czasem zapominamy, jak zadbać o bezpieczeństwo w internecie. Może mieć to przykre konsekwencje.

08.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Trzymająca w napięciu akcja wyreżyserowana na podstawie tragicznych zdarzeń z przeszłości - tego można się spodziewać po serialach o seryjnych mordercach.

07.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Bądź na bieżąco,
Zapisz się na nasz
NEWSLETTER

Wysyłamy 2 ciekawe mailingi miesięcznie.