Automatyzacja pracy - czego można się spodziewać w przyszłości? 

24.03.2023

2023-03-24T08:52:00.000Z//2023.03.24

|
Udostępnij:

Automatyzacja pracy z pewnością przyniesie zmiany w zakresie zatrudnienia. Konkretnie będzie to konieczność przemodelowania systemu zatrudnienia w wielu branżach i kategoriach tematycznych. Automatyzacja pracy sprawia, że część osób straci swoje obecne zatrudnienie, ale powstanie dużo nowych zawodów i stanowisk. Osoby zastąpione przez automaty, roboty i zautomatyzowane procesy będą musiały przyswoić nową wiedzę i dostosować się do nowych warunków panujących na rynku pracy.

automatyzacja pracy

Przemodelowanie nie powinno bezpośrednio wiązać się z masowymi zwolnieniami czy zastępowaniem ludzi przez roboty. Automatyzacja pracy jaka postępuje z roku na rok i jaka będzie bardzo odczuwalna w przyszłości, wymusi jedynie zmianę w sposobie pracy zatrudnionych osób. Będą one zajmowały się nadzorowaniem automatyzacji, jej utrzymywaniem, a także planowaniem i wdrażaniem. Będzie wymagało to szkolenia i powstawania nowych kierunków studiów. Automatyzacja pracy będzie zatem szansą na stanie się specjalistą na rynku pracy w danej branży, która dopiero powstaje.

Powstawanie nowych zawodów

Kolejną zmianą jaką przyniesie automatyzacja pracy, będzie powstawanie nowych zawodów i rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w tych kategoriach. Zawody te będą związane z nowymi technologiami, a także automatyzacją pracy w różnych branżach. Z pewnością rosnąć będzie zatem zapotrzebowanie na specjalistów związanych z nowymi technologiami, robotyką, cybernetyką, mechaniką czy zarządzaniem. Z kolei maleć będzie ilość zawodów związanych z wykonywaniem pracy manualnej która będzie systematycznie zastępowana.

Automatyzacja pracy przyniesie wzmożoną ewolucję rynku pracy na którym coraz szybciej będą ginęły pewne zawody oraz na którym będą pojawiać się nowe profesje związane z nowymi technologiami. Może być to problematyczne dla osób zwłaszcza starszych lub tych, które są specjalistami w dziedzinach, które mogą być łatwo zastąpione przez automatyzację. Najwięcej stracą również osoby pracujące na prostych stanowiskach, które będą zastępowane przez automatyzację w pierwszej kolejności.

Automatyzacja pracy biurowej

Automatyzacja pracy biurowej zasługuje na osobne wyróżnienie, gdyż wbrew pozorom w branży tej również zajdą znaczące zmiany związane z automatyzacją. Będą to zmiany głównie w obrębie przetwarzania danych, zarządzania danymi czy czynnościami asystenckimi. Automatyzacja pracy biurowej będzie szczególnie związana z wdrażaniem nowych technologii takich jak sztuczna inteligencja która potrafi pisać pisma, oferty produktowe czy innego rodzaju treści tworzone do tej pory przez pracowników biurowych. Automatyzacja pracy biurowej wdraża się również regularnie poprzez nowe technologie takie jak asystent głosowy, szybki dostęp do informacji czy ułatwiony kontakt. Wszystko to sprawia, że pracownicy biurowi, mogą odczuć konkurencję automatyzacji.

Automatyzacja pracy biurowej będzie przede wszystkim wymagała zmiany kompetencji, tak jak często ma to miejsce w innych branżach. Będzie zastępowała osoby wykonujące najprostsze zadania biurowe, choć powinien zostać zaobserwowany znaczący popyt na osoby kompetentne posiadające wiedzę której automatyzacja nie ma. Automatyzacja pracy biurowej spowoduje zatem zwiększony popyt na specjalistów teoretycznych dla danej kategorii, a zmniejszy na stanowiska mało wykwalifikowane.

Automatyzacja pracy obsługi klienta

Jedną z największych zmian jaką czeka rynek pracy, biorąc pod uwagę coraz szybciej postępującą automatyzację pracy, jest wygaszanie zawodów związanych z obsługą klienta. Można zaliczyć do nich osoby wykonujące telefony, obsługujące bezpośrednio klientów w punktach handlowo-usługowych czy zajmujące się konwersacjami z klientami. Obecnie automatyzacja pracy postępuje najszybciej właśnie na tym polu. Dostępne są różnorodne programy i aplikacje udzielające informacji, a także konwersację z klientami. Coraz szybciej rośnie również liczba stanowisk samoobsługowych, gdzie klienci mogą samodzielnie zamawiać jedzenie w restauracji czy robić zakupy w supermarketach. To wszystko sprawia, że obsługa klienta może w krótkim czasie znacząco się skurczyć. Osoby pracujące w tych branżach mają jednak jeszcze pewien czas na znalezienie rozwiązania.

Automatyzacja pracy może spowodować znacznie zmniejszone zapotrzebowanie na osoby obsługujące klientów. Osoby pracujące na takich stanowiskach, mogą skorzystać z dwóch głównych opcji. Przede wszystkim, mogą zwiększać swoje kompetencje i umiejętności, aby wejść na wyższy poziom w firmie, w której pracują lub zająć się zarządzaniem takimi systemami. Mogą również przebranżowić się i zmienić zawód. Jest to zwłaszcza korzystne dla osób młodych, które szybko się uczą. Osoby takie, mogą zwłaszcza znaleźć zatrudnienie w zawodach powstających wraz z automatyzacją pracy która z kolei zwiększa zapotrzebowanie na specjalistów związanych z nowymi technologiami.

Przeczytaj także:

Haiku to bardzo krótki, ale wymagający kreatywności utwór poetycki. Pochodzi z Japonii, ale w Polsce również ma swoich entuzjastów. Jak go stworzyć?

23.03.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Bałtyk jest mocno zanieczyszczony. Znajdują się w nim martwe strefy, w których nie mogą żyć zwierzęta. To ostatni dzwonek, aby coś w tej sprawie zmienić.

22.03.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Kolorowe soczewki mogą zupełnie odmienić wygląd. Będą idealne na bal przebierańców, ale też na co dzień, jeśli wybór padnie na te podkreślające kolor oczu.

21.03.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Bądź na bieżąco,
Zapisz się na nasz
NEWSLETTER

Wysyłamy 2 ciekawe mailingi miesięcznie.