Ile czasu dziecko może wpatrywać się w ekran?

02.02.2021 |
Udostępnij:

Pogorszenie wzroku, zaburzenia koncentracji, problemy ze snem, agresja, otyłość i zachwianie emocjonalne – to skutki częstego korzystania z elektroniki. Najbardziej narażone są dzieci, bo ich układ nerwowy nie jest gotowy przyjąć tak wielu bodźców. Z tego samego powodu o wiele łatwiej niż dorosłym jest im wpaść w uzależnienie. Ile Twoje dziecko powinno maksymalnie spędzać czasu przy komputerze lub smartfonie?

limit internet dzieci

Badania są miażdżące. Z tych przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka na zlecenie Ministerstwa Sportu wynika, że ponad 55 proc. polskich piątoklasistów spędza ponad dwie godziny dziennie na oglądaniu filmów. Ponad 60 proc. poświęca kolejne 2 godziny na gry komputerowe i tyle samo na inne aktywności przy komputerze lub smartfonie. To łącznie 6 godzin dziennie przed ekranem urządzenia elektronicznego! Natomiast z badań Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie przygotowanych na zlecenie Fundacji Orange i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę - aż 20% dzieci w wieku 1–2 lat i aż 35% w wieku 3 lat ma kontakt z urządzaniami z dostępem do internetu.

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii dzieci do 2 roku życia w ogóle nie powinny mieć kontaktu ze sprzętami elektronicznymi. Dzieci w wieku przedszkolnym mogą spędzać przed ekranem lub monitorem maksymalnie 20 minut dziennie. Dzieciom w wieku szkolnym od 6 do 12 lat można wydłużyć limit do 1 - maksymalnie 2 godzin dziennie. Nastolatkowie powinni korzystać z smartfonów, komputerów do 3 godzin dziennie.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ma podobne zalecenia:

  • do 2 roku życia – w ogóle nie można korzystać,
  • powyżej 2 roku życia - 15 minut dziennie,
  • w wieku przedszkolnym - 30 minut dziennie,
  • w wieku wczesnoszkolnym - maksymalnie 2 godziny dziennie.

Jakie są konsekwencje zbyt długiego korzystania z internetu?

  • zaburzenie rozwoju narządu wzroku - dzieci, widzą trójwymiarowo, a obraz w urządzeniach elektronicznych jest dwuwymiarowy
  • zaburzenie kontaktów międzyludzkich – dzieci nie uczą się jak reagować na emocje, nie potrafią zrozumieć własnych uczuć, nie wiedzą czym jest empatia, mają problem z nawiązywaniem relacji.
  • otyłość, wady postawy – siedzenie długo w nienaturalnej pozycji, wpływa negatywnie na gospodarkę hormonalną człowieka, i prowadzi do schorzeń.

Jak wprowadzić nowe zasady?

Rodzice są odpowiedzialni za wyznaczanie granic korzystania ze sprzętów elektronicznych. Dobrym pomysłem jest opracownie grafiku i ustalenie jasnych zasad dla dziecka. W ten sposób można uniknąć ataków histerii i rozczarowania. Warto korzystać też z aplikacji, które blokują dostęp do internetu po wykorzystaniu ustalonego limitu – na przykład Boomerang Parental Control.

Bądź na bieżąco,
Zapisz się na nasz
NEWSLETTER

Wysyłamy 2 ciekawe mailingi miesięcznie.