Błędny przelew – jak odzyskać pieniądze? 

29.12.2020 |
Udostępnij:

Zastanawiasz się, jak odzyskać pieniądze z błędnego przelewu? Okazuje się, że to możliwe! W tym celu należy przeprowadzić dochodzenie zwrotu nieprawidłowo przekazanych środków od osoby, która te środki otrzymała. Jeśli to się nie uda, należy sięgnąć po narzędzia pozwalające na udowodnienie bezpodstawnego wzbogacenia się przez tę osobę.

Błędny przelew

Błędny przelew - czym jest?

Przelew internetowy to jedna z najbardziej popularnych metod płatności. W ten sposób opłacamy na przykład rachunki lub zakupy w internecie. Błędny przelew może się przydarzyć, chociaż jest to mało prawdopodobne. Dlaczego? Podczas przelewu pieniędzy z konta na konto, wymagane jest podanie informacji, które zawsze należy dokładnie zweryfikować. Są to:

  • imię i nazwisko posiadacza rachunku,
  • numer rachunku bankowego odbiorcy,
  • kwota przelewu,
  • rodzaj przelewu,
  • adres odbiorcy (nieobowiązkowo),
  • tytuł przelewu (nieobowiązkowo),

Często przelew potwierdza się dodatkowo kodem autoryzacyjnym, który zostaje przesłany za pośrednictwem SMS, na numer telefonu posiadacza rachunku. Niestety, czasem zdarza się, że w pośpiechu zabrakło czasu na sprawdzenie i dokonaliśmy błędnego przelewu. Wtedy pieniądze trafiają na zły numer rachunku bankowego – innego użytkownika.

Przelew na złe konto – jakie są przyczyny?

Co zrobić, jeśli mimo zachowanych środków ostrożności, pieniądze wskutek przelewu na złe konto trafią na rachunek innej osoby? Najczęściej przelew na złe konto wynika z podania błędnego numeru konta. Bankowy system powinien to wykryć, ale zdarza się, że numer nie zostanie poprawnie zweryfikowany. Numer rachunku składa się z 26 cyfr, gdzie dwie cyfry z nich stanowią numery kontrolne wygenerowane na podstawie pozostałych cyfr w rachunku. Jeżeli do pomyłki dojdzie w jednej z tych cyfr, to cały numer rachunku będzie nieprawidłowy odczytany i wówczas przelew nie zostanie zrealizowany. Jak w takim razie dochodzi do przelewu na złe konto? Może się tak stać, gdy przypadkowa kombinacja cyfr będzie odpowiadała istniejącemu już rachunkowi bankowemu. Wówczas przelew zostanie zrealizowany, ale pieniądze trafią na numer bankowy innej osoby.

Przelew na złe konto – co trzeba zrobić?

Jak w sytuacji przelewu na złe konto można odzyskać utracone środki? Są na to dwa sposoby:

  • dochodzenie zwrotu nieprawidłowo przekazanych środków od osoby, która w rezultacie pomyłki środki te otrzymała – zazwyczaj osoba, która zostaje powiadomiona o fakcie, że na jej konto trafiły pieniądze, po prostu je oddaje i sprawa ma swój finał,
  • bezpodstawne wzbogacenie, a dokładnie świadczenie nienależne – z tego prawa, można skorzystać, jeśli osoba, do której trafiły środki, nie będzie chciała ich dobrowolnie oddać.

Dochodzenie zwrotu nieprawidłowo przekazanych środków

Kiedy pewne jest, że doszło do błędnego przelewu, w pierwszej kolejności trzeba skontaktować się z bankiem i zgłosić pomyłkę podczas wpisywania numeru konta odbiorcy. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • na miejscu w placówce bankowej,
  • telefonicznie,
  • przez system bankowości elektronicznej.

Mając taką informację, bank w ciągu 3 dni skontaktuje się z odbiorcą błędnego przelewu, oraz poinformuje go o błędnym przelewie. Ta osoba od tej chwili będzie miała 30 dni na przelanie środków na konto nadawcy. Jeżeli pieniądze nie zostaną zwrócone to bank, będzie miał prawo ujawnić dane odbiorcy błędnego przelewu, co otwiera drogę do zwrotu tak zwanego świadczenia nienależnego.

Świadczenie nienależne – sposób na błędny przelew?

Przepisy Kodeksu cywilnego wskazują, że ten, kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości. Wówczas osoba, która otrzymała środki z błędnego przelewu, jest zobowiązana do ich zwrotu. Jeśli to rozwiązanie nie przyniesie spodziewanego efektu, pozostaje droga sądowa. Czasem niezbędne jest zgłoszenie zdarzenia policji, która może wszcząć postępowanie i sprawdzić, czy doszło do przywłaszczenia środków. Te procedury jednak są długotrwałe, dlatego najlepiej jeśli dojdzie już do błędnego przelewu, aby nieuprawniona osoba, dobrowolnie środki zwróciła.

Błędny przelew – co, jeśli środki zostały przelane dwa razy?

Może zdarzyć się sytuacja, że błędny przelew jest efektem sytuacji, gdy środki zostały przekazane omyłkowo dwa razy. Może to być skutkiem awarii systemy bankowego. Wówczas wyświetla się komunikat, że przelew nie został wykonany, a po czasie okazuje się, że pieniądze zostały pobrane z konta. Zanim użytkownik to zauważył, zdążył już wykonać drugi przelew. Wówczas procedura odzyskania pieniędzy z błędnego przelewu jest prowadzona przez bank, który jest zobowiązany do odzyskania utraconej kwoty transakcji.

Błędny przelew – co jeśli dotyczy własnego rachunku?

Taki błędny przelew nie jest tak problematyczny, jak przelew na konto nieznanego użytkownika. Pieniądze nadal znajdują się w dyspozycji użytkownika i można je z powrotem przelać na właściwe konto. Jeżeli błędny przelew trafił na konto walutowe, pomyłka może być bardziej kosztowna. Wtedy posiadacz rachunku zostanie obciążony prowizją za przewalutowanie.

Bądź na bieżąco,
Zapisz się na nasz
NEWSLETTER

Wysyłamy 2 ciekawe mailingi miesięcznie.