Jak zwrócić towar kupiony przez internet?

23.12.2020 |
Udostępnij:

Zakupy przez internet są wyjątkowo łatwe, wygodne i przyjemne. Niestety, czasem kupiona rzecz, nie spełnia oczekiwań lub na przykład okazała się nietrafionym prezentem. W takich sytuacjach nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z prawa do zwrotu towaru zakupionego przez internet. Na poinformowanie sprzedawcy o chęci odstąpienia od umowy ustawodawca przewidział 14 dni.

zwrot towaru

W przeciwieństwie do zakupów w sklepie stacjonarnym podczas zakupów na odległość klient ma prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet. Regulują to przepisy Ustawy o prawach konsumenta. Przepisy jednoznacznie wskazują, że konsument, który zawarł umowę na odległość (czyli dokonał zakupu przez internet), może w ciągu 14 dni kalendarzowych odstąpić od niej bez podania jakiejkolwiek przyczyny.

Zwrot towaru zakupionego przez internet – kiedy jest to możliwe?

Podczas zwrotu towaru zakupionego przez internet nie jest wymagane podawanie przyczyny rezygnacji, ale zwracany produkt musi być w nienaruszonym stanie. Klient ma prawo sprawdzić produkt, co wiąże się z rozpakowaniem oryginalnego opakowania. To oznacza, że można na przykład przymierzyć ubranie lub sprawdzić działanie produktu, ale trzeba to zrobić w taki sposób, aby go nie uszkodzić i aby nie pozostawić śladów użytkowania. Jeśli tak się stanie, sprzedający może wymagać od klienta pokrycia strat.

Zasady zwrotu towaru zakupionego przez internet dotyczą również innych transakcji dokonanych na odległość, nie tylko przez internet. Przekładem może być zamówienie produktów z katalogu lub zakupy dokonane poza lokalem firmy na przykład w trakcie pokazów, lub targów.

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy czy zwrot towaru zakupionego przez internet?

Aby dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet, należy wykonać dwie czynności. Po otrzymaniu towaru musimy poinformować sklep o odstąpieniu od umowy. Jest na to 14 dni. Niektóre sklepy mają przygotowane wzory takich oświadczeń, a czasem wystarczy napisać oficjalnego e-maila z taką informacją. Po złożeniu oświadczenia należy odesłać produkt do sprzedawcy, na co również jest 14 dni. Ten termin liczy się, od dnia złożenia pierwszego oświadczenia. Niektóre sklepy mają inne wymagania, ale muszą być one zgodne z Ustawą o prawach konsumenta. Zastanawiasz się, kto zapłaci za zwrot? Koszty wysyłki najczęściej są po stronie kupującego. Niektóre sklepy, mają w ofercie darmowe zwroty, co jest dużym plusem.

Kiedy nie można zwrócić towaru kupionego przez internet?

Są sytuacje, w których zwrot towaru zakupionego przez internet nie będzie możliwy. Wówczas sklep nie przyjmie naszego zwrotu i nie wypłaci pieniędzy za zakupiony towar. Jakie to sytuacje?

  • podczas wykonania usługi za wyraźną zgodą konsumenta i po poinformowaniu go, że wraz z wykonaniem zlecenia utraci on prawo do reklamacji
  • gdy zakupiona rzecz została wyprodukowana na specjalne zamówienie konsumenta – na przykład koszulka z dedykowanym napisem
  • gdy zakupiony towar ulega szybkiemu przeterminowaniu lub zepsuciu (na przykład żywność)
  • zwrot rzeczy dostarczanych w zapieczętowanych opakowaniach, których po otwarciu ze względów higienicznych i zdrowotnych nie da się zwrócić
  • przedmioty kupione w drodze publicznej aukcji
  • gdy przedmiot został dostarczony w zapieczętowanym opakowaniu, po którego otwarciu traci wartość (na przykład program komputerowy z certyfikatem)
  • po otwarciu niektórych opakowań (na przykład zdjęcie folii z płyty CD)

Zwrot towaru zakupionego przez internet - jak wygląda procedura?

Zastanawiasz się, jak krok po kroku dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet?

  • Złóż oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Warto zapytać sprzedawcę, czy wymaga specjalnego formularza (który czasem znajduje się na stronie), czy wystarczy e-mail.
  • Wyślij towar na adres sklepu, który został wskazany w regulaminie sklepu lub wiadomości e-mail. Zabezpiecz dobrze paczkę, aby nie uległa uszkodzeniu podczas transportu. Niestety, prawdopodobnie sam będziesz musiał za usługę transportową zapłacić. Zatrzymaj pokwitowanie nadania przesyłki.
  • Poczekaj na zwrot pieniędzy na Twój rachunek bankowy. Sprzedawca powinien je oddać w takiej formie, w której dokonano płatności. Jeżeli klient się zgodzi, to sprzedawca może oddać pieniądze w formie karty podarunkowej.

Sprzedawca ma 14 dni na zwrot pieniędzy od chwili odstąpienia klienta od umowy. Jeżeli sprzedawca, nie zwróci w tym czasie pieniędzy, klient ma prawo żądać dodatkowej wypłaty odsetek. Sklep musi zwrócić pieniądze za zakupiony towar i za koszt wysyłki, o ile klient wybrał najtańszą opcję dostawy.

Jak wygląda zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym?

W przeciwieństwie do wygodnego i praktycznego zwrotu towaru zakupionego przez internet, przepisy nie umożliwiają zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Zdarza się, że niektóre sklepy się na to zgadzają, ale to tylko kwestia dobrej woli. Zasady zwrotu powinny być wtedy uwzględnione w wewnętrznym regulaminie sklepu. Nie można jednak oczekiwać, że obowiązkiem sprzedawcy jest przyjęcie zwrotu towaru, który jest pozbawiony wad. Jeśli towar ma wady, zwrot odbywa się na zasadzie reklamacji złożonej na zasadach rękojmi.

Co jeśli zakupiony przez internet towar ma wady?

Jeżeli towar ma wady, wówczas obowiązują normalne zasady reklamacji. Jest na to dwa lata, od momentu zakupu. W ramach reklamacji można standardowo żądać: naprawy, wymiany lub obniżenia ceny. Natomiast gdy wada jest istotna, można żądać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy.

Bądź na bieżąco,
Zapisz się na nasz
NEWSLETTER

Wysyłamy 2 ciekawe mailingi miesięcznie.