Awaria prądu? Sprawdź, co możesz zrobić!

04.01.2021 |
Udostępnij:

Awaria prądu może zdarzyć się w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Zazwyczaj trwa chwilę i zanim postanowisz cokolwiek zrobić, wszystko wraca do normy. A co jeśli awaria trwa dłużej? Gdzie należy ją zgłosić? Gdzie sprawdzać planowane wyłączenia prądu?

awaria prądu

Gdzie sprawdzić awarię prądu? Zacznij od bezpieczników!

Zanim postanowisz zgłosić awarię prądu, należy dokonać samodzielnej diagnozy i ustalić prawdopodobną przyczynę usterki. Może na przykład zdarzyć się sytuacja, że po prostu „wywaliły korki”. Tak naprawdę są to bezpieczniki (nazywane też wyłącznikami nadprądowymi), które powinny być włączone na tablicy rozdzielczej.

Wyłączenie korków związane jest ze zbyt dużym obciążeniem licznika, który zużył więcej mocy. Inaczej mówiąc domowa sieć, uległa przeciążeniu. To oznacza, że zbyt wiele urządzeń jest w jednej chwili przyłączonych. Wtedy należy odłączyć urządzenia z prądu, a później włączyć korki na liczniku.

W przypadku gdy system dopływu prądu został uszkodzony, najlepiej będzie skontaktować się z elektrykiem. Nigdy na własną rękę, nie należy naprawiać systemów elektrycznych, bo może skończyć się to porażeniem prądem.

Jeśli bezpieczniki są włączone, to warto sprawdzić, jak wygląda sytuacja u sąsiadów. Jeżeli u nich jest wszystko w porządku, to może oznaczać, że z siecią w Twoim mieszkaniu jest coś nie tak. Jeśli problem występuje też u innych, awarię najlepiej zgłosić jak najprędzej. Dlatego jeśli zastanawiasz się gdzie sprawdzić awarię prądu, powinieneś zapoznać się z najważniejszymi informacjami w tym zakresie.

Gdzie sprawdzić awarię prądu? On-line!

Część operatorów umożliwia wysłanie wiadomości SMS z informacją o awarii prądu na wskazany numer. Inni preferują dokonanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza on-line. Wtedy system może w łatwy sposób zlokalizować źródło awarii. Natomiast SMS informujący o braku zasilania jest przesyłany do systemu, a później do centrum zgłoszeniowego. Po usunięciu przyczyny awarii prądu, osoba zgłaszająca dostanie powiadomienie o usunięciu nieprawidłowości.

Gdzie sprawdzić awarię prądu? Przydatne strony!

Jakie są adresy stron, na których można sprawdzić: Gdzie sprawdzić awarię prądu? Informacji na temat planowanych przerw w dostawie prądu należy szukać na stronach internetowych. Znajdziesz ją na stronie swojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Znajduje się tam mapa wyłączeń, którą należy odszukać. Często komunikaty o planowanych włączeniach prądu są publikowane przez lokalne media – w prasie lub internecie. Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o planowanych wyłączeniach w ENEA jest strona: https://www.wylaczenia-eneaoperator.pl/

Gdzie sprawdzić awarię prądu? Ważne numery!

Awarię prądu można zgłosić pod numerem alarmowym 991. To numer telefonu Pogotowia Energetycznego, który jest przeznaczony do odbierania informacji na temat zgłaszanych awarii zasilania. Dostępny jest całą dobę, przez cały rok i bez wyjątku dla wszystkich mieszkańców Polski.

Kiedy można wezwać Pogotowie Energetyczne?

  • gdy uszkodzeniu ulega sieć dystrybucyjna będąca własnością Operatora Systemu Dystrybucyjnego,
  • w sytuacji, gdy przerwa w dostawie energii elektrycznej jest spowodowana uszkodzeniem sieci poza instalacją wewnętrzną odbiorcy,
  • w sytuacji uszkodzenia linii energetycznej,
  • w przypadku uszkodzeń zamknięć do obiektów,
  • gdy nie ma prądu w okolicy,
  • gdy zauważysz, że licznik nie działa prawidłowo,
  • gdy brak dostępu prądu zagraża życiu,
  • gdy niechcący zerwałeś plombę nadlicznikową.

Czy pomoc pogotowia energetycznego jest odpłatna?

Należy pamiętać, że pracownicy pogotowia energetycznego dokonują napraw tylko i wyłącznie elementów sieci do granicy własności - między odbiorcą a dystrybutorem.

  • tak, jeżeli awaria dotyczy wewnętrznej instalacji, na przykład na klatce schodowej lub w lokalu mieszkalnym,
  • nie, jeżeli uszkodzenie nie jest spowodowane przez klienta (i poza granicami jego własności).

W pierwszej kolejności PE usuwa awarie, które stwarzają zagrożenie dla życia i zdrowia człowieka. W następnej kolejności przywracany jest prąd do domów i mieszkań.

Gdzie sprawdzić awarię prądu? Na rachunku bankowym!

Może po prostu zapomniałeś zapłacić rachunku za prąd? To kolejne prawdopodobna przyczyna awarii prądu w Twoim domu. Warto zalogować się na konto i sprawdzić, czy ostatni rachunek za prąd został na pewno opłacony. Co prawda operatorzy wysyłają ponaglenia i wezwania do zapłaty, ale każdemu może się zdarzyć przeoczyć termin. Jeżeli nie opłaciłeś rachunku, bądź zrobiłeś to zbyt późno, prawdopodobnie nastąpiło wstrzymanie dostaw energii z powodu zadłużenia. Wówczas jak najszybciej ureguluj zadłużenie i wyślij skan dowodu wpłaty na przykład przez formularz kontaktowy w Elektronicznym Biurze Obsługi Klient. Zgłoszenia tego typu są obsługiwane priorytetowo, ale według kolejności wpływów.

Bądź na bieżąco,
Zapisz się na nasz
NEWSLETTER

Wysyłamy 2 ciekawe mailingi miesięcznie.